LinkedIn indlæg

Her kan du læse vores indlæg på LinkedIn. Du er meget velkommen til at connecte med os begge samt følge MW Compounders.

Dan Wejse på LinkedIn

Johannes Møller på LinkedIn

MW Compounders på LinkedIn

Kommentar på Boozt ovenpå regnskabet

BooztAf: Johannes Møller, 10. februar 2021

Væksttoget buldrer afsted i Boozt
Aktiemarkedet anno 2021 kan godt lide vækst – det leverer Boozt

Boozt kom ud af 2020 med en organisk vækst i 4. kvartal på 40% og indikerede, at 1. kvartal kan blive lige så godt. Jeg vurderer det kan blive en endnu højere vækst. Sammenligningstallene er svage og corona giver stadig store problemer for de fysiske butikker i hele Norden.

Boozt vil naturligvis få sværere ved at drive vækst, når samfundet åbner op igen. Corona har givet selskabet god medvind, og det vil stoppe, når de fysiske butikker igen kan slå dørene op.

Men meget af væksten hos Boozt er også strukturel, idet fysisk handel flytter online. Det strukturelle element vil fortsætte – selv efter Corona.

Derudover har Boozt åbnet nogle nye markeder, som kan bidrage med vækst i de kommende år. Det ene er selskabets satsning på Home (puder, vaser, sentetøj osv.). Det er kommet godt i gang (selv om selskabet ikke vil give tal). Jeg vurderer, Home kan blive en pæn vækstdriver fremover.

Den anden satsning er, at outletplatformen Booztlet skal lanceres i Tyskland og Holland. Her vil jeg gerne se nogle resultater, inden jeg begynder at regne det ind i min værdiansættelse.

Hos MW Compounders er vi glade aktionærer i Boozt og ser frem til at følge vækstrejsen fremover.

Kommentar på Googles regnskab for 4. kvartal

Af: Dan Wejse, 3. februar 2021

Onlinereklamemarkedet er stærk tilbage
Alphabet voksede overraskende kraftigt i fjerde kvartal

Alphabet, som ejer Google og YouTube, aflagde sent i går regnskab for 4. kvartal 2020.

Reklameomsætningen voksede 17% i forhold til året før for Google og hele 46% for YouTube, som det fremgår af tabellen nedenfor. Væksten var noget stærkere end jeg havde turde håbe på og det er stærkt at se, at væksten i 4. kvartal 2002 var stærkere end for 2019.

Da nedlukningen var på sit højeste i foråret 2020, trådte erhvervslivet hårdt på bremsen og reklameindtægterne faldt samlet med 8% for Alphabet. Det understregede, hvor stor nervøsiteten var. At annoncemarkedet er kommet så stærkt igen viser, at virksomhederne har fået tro på fremtiden, men også at de har fundet ud af, at de fortsat har behov for at være synlige på trods af Corona. Jeg synes, at det giver yderligere håb om, at 2021 bliver et bedre år end 2020.

Jeg har ikke adgang til en oversigt over det samlede annoncemarked, men tallene viser formentlig også, at annoncemarkedet fortsætter med at rykke online og at væksten især ligger indenfor videoer, som man kan se af den stærke vækst for YouTube.

At vi så også har Alphabet i porteføljen i MW Compounders gør naturligvis ikke noget, når der kommer gode resultater :-)

Kommentar på American Express’ regnskab for 4. kvartal

Nedskrivninger i American Express

Af: Johannes Møller, 27. januar 2021

De amerikanske forbrugere har det godt
De har masser af penge på kontoen, og er klar til at svinge kreditkortet, når verden igen åbner op.

Det er min konklusion ovenpå regnskabet fra American Express (som vi har i porteføljen hos MW Compounders). Det overraskede nemlig positivt i går ved at have lavere tab og hensættelser end ventet. Selskabet kunne allerede i fjerde kvartal begynde at tilbageføre en stor del af de ekstra hensættelser, som blev lavet i starten af Corona pandemien. American Express hensatte ekstra 2,3 mia. USD i første og andet kvartal og har nu tilbageført 0,8 mia. USD af disse. Det er de mørkeblå dele af søljerne i diagrammet.

De lyseblå dele er de løbende normale hensættelser, som også har været faldende og er på det laveste niveau i flere år.

En så hurtig kreditcyklus sker kun, hvis forbrugerne har det godt rent finansielt.

At forbrugerne også har masser af penge på kontoen, har været et gennemgående tema i de mange bankregnskaber, der er kommet den seneste uge.

Om forbrugerne så vil bruge disse penge, når verden åbner op, er mere en trossag. Eller det er det vel egentlig ikke. Der er i hvert fald høj empirisk bevis for, at når de amerikanske forbrugere har sikkerhed for deres job og har penge på kontoen – så bruger de dem.

ICON plc deltager på J.P. Morgan konference

Af: Dan Wejse, 20. januar 2021

Solid biotek finansiering i 2020 kommer til at give flere kliniske studier i fremtiden
Det er godt for Icon, som er en vigtig partner for biotekselskaberne

Icon deltog i sidste uge på J.P. Morgans årlige healthcare konference. Præsentationen understregede endnu en gang, hvorfor vi i MW Compounders ser Icon som et godt compounder selskab og har det i vores portefølje. Hvis du hører præsentationen, får du en fin introduktion til selskabet.

For mig var grafen herunder den mest interessante. Den viser, at niveauet for funding til biotekselskaber i 2020 var på et rekordhøjt niveau. I 2018 var diskussionen, om det der var et peak-niveau og det rart at se, at det ikke var tilfældet.

Icon hjælper medicinalselskaber og biotekselskaber med kliniske studier, da Icon er ekspert på området og kan udnytte sine skalafordele.

De store medicinalselskaber, kan lavet meget omkring studierne selv, mens et biotekselskab typisk ikke har kompetencerne indenfor forsøgt, så de vil bruge et selskab som Icon endnu mere end et medicinalselskab.

Når pengene er i kassen hos biotekselskaberne, så kan de for alvor sætte gang i studier og udvikling. Et højt niveau for biotek finansiering indikerer derfor et højt aktivitetsniveau for Icon de kommende år.

Værdiskabende tilbagekøb af egne aktier

Værdiskabende tilbagekøb af egne aktierAf: Johannes Møller, 30. december 2020

Amerikanske banker køber igen egne aktier tilbage.
Aktierne er billige. Derfor er det værdiskabende.

Lige før jul gav den amerikanske centralbank grønt lys til, at amerikanske banker igen kunne tilbagekøbe egne aktier. Det startede en bølge af tilbagekøbsprogrammer:
– JP Morgan: 30 mia. USD
– Morgan Stanley: 10 mia.
– US Bancorp: 3 mia.
– Citigroup og State Street: Planlægger at starte (uden angivelse af beløb)

Som grafen viser, svinger niveauet af tilbagekøb meget med det generelle marked. Når det går godt (og aktierne er dyre), køber selskaberne aktier tilbage med arme og ben. Når der er pessimisme, er der ingen, der tør købe aktier tilbage – selv om de er billige.

Det er en skam, for det skaber kun værdi for aktionærerne, hvis aktierne købes billigere end fair value. Som aktionær skal man først forholde sig til, hvad man mener en given aktie er værd. Først herefter kan man konkludere om det skaber værdi at købe aktier tilbage.

MW Compounders er aktionær i US Bancorp, som vi mener handler noget under fair value. Derfor er vi også glade for, at selskabet nu både kan og vil købe egne aktier tilbage. Vi anser denne handling for at være værdiskabende og ledelsen viser hermed igen god evne til kapitalallokering.

God onlineudvikling hos Inditex

Onlineudvikling hos InditexAf: Dan Wejse, 15. december 2020

Inditex viser, at man kan omstille sig fra fysiske butikker til online

Det hjælper, når nedlukningen tager til…

Inditex har i dag aflagt regnskab for kvartalet sluttende med oktober. Som man kan se i grafen nedenfor, så er deres forretning kommet rigtig stærk igen ovenpå nedlukningen i foråret, som var rigtig hård ved omsætningen. I første halvdel af oktober var de faktisk tilbage på niveauet med året før drevet af høj online vækst.

Også de bliver nu ramt af de nye restriktioner. Heldigvis er de forberedte og nedlukningen er langt mildere, så selvom det går tilbage, så ser det ok ud.

Hos MW Compounders har vi investeret i Inditex. Det har vi bl.a., fordi vi synes, de har en stærk model for styring af deres lager. Det er blevet bekræftet i krisen.

Det vigtigste er dog, at vi ser dem som en af de spillere, som bedst er lykkedes med at integrere fysiske butikker og online. Deres online forretning er vokset 75% i år og dermed har det kompenseret for noget af tilbagegangen i de fysiske butikker.

Samtidig har Inditex godt styr på deres omkostninger, en stærk balance og en god ledelse, hvilket gør, at vi sover rimeligt trygt, når det stormer. Selskabet har igen vist, at de forstår at træffe de rigtige beslutninger, når modgangen rammer.

Et råd fra Warren Buffett om at slå markedet

BuffettAf: Johannes Møller, 11. november 2020

Hvordan slår du aktiemarkedet?
Her er et godt råd fra Warren Buffett…..

I denne Youtube video på knap 2 minutter fortæller Warren Buffett om et af de investeringsprincipper, der har været med til at skabe hans store formue.

Buffett citerer en bog af den amerikanske baseballspiller Ted Williams. Ted Williams er blandt de dygtigste battere i historien. En stor del af hans succes er at vide, hvornår han skal svinge battet og hvornår han skal lade bolden flyve forbi.

Denne regel gælder også i investering. Når man investerer i #aktier, kan man se på hundredvis af investeringsmuligheder, men man bestemmer selv, hvornår man ”svinger battet”. Der er ingen afstraffelse for at sige ”nej” hundrede eller tusinde gange i træk. Der er kun afstraffelse for at sige ”ja” til de forkerte køb.

Derfor skal man som #investor kun svinge battet, når sandsynligheden for succes er overvældende gode. Dette indebærer også at tage en stor position, når du har gode odds.

Derimod skal man ofte bare lade bolden flyve. Det skal du gøre, hvis oddsene enten er dårlige eller svære at gennemskue. Oddsene kan være dårlige, hvis en aktie er for dyr. Oddsene kan være for svære at gennemskue, hvis en investeringsbeslutning afkræver dig svar på en meget kompleks problemstilling.

Corona-magien er væk for Netflix

NetflixAf: Johannes Møller, november 2020

Corona-magien er væk for Netflix
Aktien falder efter fem måneder uden vækst

Netflix faldt 6% i eftermarkedet i USA i går efter et regnskab for 3. kvartal, som viste, at selskabet ikke har hentet nye brugere af betydning de seneste fem måneder.

Det er jo ikke i sig selv nogen katastrofe, idet Netflix fik et kæmpe løft under Corona nedlukningen. Men hvis den nuværende udvikling fortsætter, ender 2020 med “bare” at være et helt almindelig år for Netflix med 25-30 mio. nye kunder.

Netflix forventer, at Q4 vil blive bedre. Baseret på de seneste måneder er jeg personligt lidt skeptisk overfor denne optimisme. Denne skepsis beskrev jeg i et indlæg for et par måneder siden.

I samme indlæg skrev jeg min holdning til Netflix: Fantastisk selskab men aktien er for dyr. Den holdning er, trods gårsdagens fald, uændret.

𝐃𝐢𝐬𝐧𝐞𝐲+
Disney+ har haft kæmpe succes og på kort tid fået 60 mio. brugere. Jeg har selv været bruger i en måned og må erkende, at det er svært at blive underholdt – hvis man ikke lige er i Jedi-humør. Jeg vurderer stadig, at Disney+ bliver den globale streaming vinder sammen med Netflix, men det kræver massive investeringer fra Disney at få bygget et bredere katalog op.

God kapitalallokering fra Vestas

VestasAf: Dan Wejse, november 2020

Vestas køb af Mitsubishis andel i MHI Vestas er et godt eksempel på god kapitalallokering.
Det er det fordi…

1) Det giver rigtig god strategisk mening
2) Prisen ser ud til at være attraktiv
3) De betaler med en aktie, som vi vurderer er lidt højt værdiansat

ad 1) Der er meget få eksempler på, at Joint-Ventures i længden er gode. Især er der en indbygget risiko med dansk og japansk kultur. Derfor giver det god strategisk mening. Desuden er offshore et vigtigt fremtidigt marked og det er godt, at offshore nu kan integreres i resten af forretningen. Japanerne kom jo også mest ind af nød, dengang Vestas havde store udfordringer.

ad 2) En pris på EUR 709m er under den værdi, som vi har i vores værdiansættelse på Vestas’ andel. Ud over det kommer synergigevinsten ved at samle hele forretningen.

ad 3) Vi har Vestas på vores watch-liste. Efter det seneste kursrun, så synes vi, at aktien er lidt for dyr. Derfor er det fint, at der betales med aktier. Noget af det værste vi ved, er selskaber, som laver dyre opkøb og ovenikøbet betaler med deres aktie, hvis vi vurderer, at aktien er kraftigt undervurderet.

Amerikanske banker gør det godt under Corona

US BancorpAf: Johannes Møller, oktober 2020

Amerikanske banker gør det bedre MED Corona end europæiske banker UDEN Corona
Forskellen på compounding og value traps

Jeg har tilladt mig at være skeptisk overfor europæiske banker i et par opslag.

Afkastet på egenkapitalen er ikke attraktivt. Regulering er for hård i form af høje kapitalkrav, særlige sektorskatter og store pålagte omkostninger til compliance. Samtidig er mit synspunkt, at mange banker ikke sætter aktionærerne højt nok på dagsordenen. I bankerne er det ikke altid ham, der betaler for festen, der bestemmer musikken.

I dag er kommet et flot regnskab fra U.S. Bank, som meget godt illustrerer forskellen på at være bankaktionær i Europa og USA. Banken leverede i 3. kvartal en forrentning af egenkapitalen på 17%. Ser man på gennemsnittet for de to seneste kvartaler var tallet på 12%. Så selv i Corona-krisen leverer en god amerikansk bank et resultat der er højere end langt de fleste europæiske banker kom i nærheden af i 2019 – altså uden Corona.

Forskellen mellem U.S. Bancorp og de europæiske banker er forskellen på om en aktie compounder eller ender som en value trap. Derfor ser vi hos MW Compounders mere mod USA end Europa når vi leder efter compounder bank-aktier.

Sydbank køber Alm. Brand Bank for dyrt

SydbankAf: Johannes Møller, oktober 2020

Sydbank køber Alm. Brand Bank i dag.

Sydbank handler på børsen på en kurs/indre værdi på 0,5
Sydbank betaler for Alm. Brand Bank kurs/indre værdi på 1,0.

Sydbank forrentede i 2019 sin egenkapital med 7,5%.
Alm. Brand Bank forrentede i 2019 sin egenkapital med 2,7%.

Hvorfor køber Sydbank ikke egne aktier tilbage i stedet?

Jeg siger tillykke til aktionærerne…..i Alm. Brand.

Hvornår skal man gå ud af aktiemarkedet? Aldrig!

S&P 500Af: Johannes Møller, oktober 2020

Spørgsmål fra Eva i indbakken: Hvornår skal man cashe en aktiegevinst ind.
Svar fra mig: Aldrig!

Indrømmet – det var et poppet svar – men pointen er god nok. Det gode afkast på aktieinvestering opnås ved at være fuldt investeret hele tiden. År ud og år ind.

Historisk har aktiemarkedet været et attraktivt sted at være investeret. Det amerikanske marked har givet et afkast på over 8% årligt de seneste 40 år. I fremtiden kan vi dog ikke forvente helt samme afkast (bl.a. fordi det historiske rentefald ikke kan gentages). Rådet For Afkastforventninger forventer et afkast de kommende 10 år på 6,3%.

Et sådan afkast vil stadig være ret attraktivt men det kommer med én forudsætning og én bivirkning. Forudsætningen er, at du må være fuldt investeret hele tiden. Hvis du ligger og køber og sælger, kan du risikere at være ude af markedet i de gode perioder.

Bivirkningen er, at aktiemarkedet altid svinger. F.eks. tog det efter finanskrisen 5,5 år inden tabet var hentet hjem. Så hvis du enten skal bruge dine penge om kort tid eller får det dårligt i maven, når aktierne falder – så er aktiemarkedet ikke noget for dig.

Så derfor kære Eva, kan du leve med bivirkningen, så skal du blive i markedet. Sælg kun den del af porteføljen, som du skal bruge indenfor de kommende 3-5 år.

Vi mener Tencent er en compounder

TencentAf: Dan Wejse, september 2020

Et eksempel på et tech-selskab, som vi i MW Compounders finder attraktivt, er det kinesiske selskab Tencent.

Selskabet har haft en fantastisk organisk vækst og har samtidig et højt afkast på den investerede kapital pga. høje marginer og begrænset investeret kapital. Jeg vurderer, at selskabet er på en attraktiv rejse og forventer fortsat stærk omsætningsvækst. Mht. kapitalallokering har Tencent køb ejerandele i utrolig mange tech-selskaber. Det giver kompleksitet, men indtil nu virker det til, at det har været den helt rigtige strategi. Flere af disse selskaber har i sig selv opnået værdiansættelse på mange milliarder.

Tencent har bygget et fantastisk økosystem omkring det sociale medie Weixin/WeChat. Med over 1,2 mia. månedlige aktive brugere og et væld af services, har selskabet fantastisk godt fat i den kinesiske forbruger. Selskaber har succesfuldt udbygget sine aktiviteter og er førende indenfor online gaming og har en stærk position indenfor betalinger (Weixin Pay).

Med en P/E på ca. 37x er aktien ikke billig, men givet mit positive syn på selskabets fremtid, vurderer jeg stadig, at aktien handler på et attraktivt niveau. Pga. Corona har Tencent oplevet en acceleration af omsætningsvæksten og konsensus-forventningen er, at omsætningen vil vokse ca. 25% i år.

Vækst og værdiansættelse

PE tabelAf: Dan Wejse, september 2020

Der er pt. meget debat om værdiansættelsen af tech-selskaber. Nogle mener, det er en boble som under .com og andre ser værdiansættelsen som meget attraktiv.

Hos MW Compounders er vi positive på flere af tech-selskaberne, da de er fantastiske compounder selskaber med rigtigt stærke forretningsmodeller. De har en attraktiv kombination af høj organisk vækst og godt afkast på den investerede kapital.

Som vi skrev i vores første nyhedsbrev og som det fremgår af tabellen nedenfor, så kan man betale en umiddelbart høj P/E for et selskab, hvis man kan få komfort mht. fremtidig organisk omsætningsvækst og ROIC. Vores disciplinerede tilgang til værdiansættelse gør dog, at der er en del selskaber, som vi har lavet en model på, som vi ikke kommer til at købe pga. den nuværende pris. Det er kombinationen af et compounder selskab og en attraktiv værdiansættelse, som gør en investering til en god compounder aktie.

Vi har tidligere skrevet, at vi finder Netflix for dyr og Boozt attraktiv. I et senere indlæg vil vi give et eksempel på et tech-selskab, som vi finder interessant.

Danske banker tjener ikke for meget – de tjener for lidt!

Bankers forrentning af egenkapitalenAf: Johannes Møller, september 2020

Regeringen mener, at bankernes overskud på 25 mia. kr. er FOR HØJT og vil derfor indføre en særskat. Iført min ”aktionærhat” er jeg uenig og mener overskuddet er FOR LAVT.

Hos MW Compounders anvender vi et afkastkrav på ca. 8,5-9,5% på de nordiske banker. Med andre ord skal bankerne forrente deres egenkapital (ROE) i dette niveau blot for at give aktionærerne det afkast de med rimelighed kan forvente.

Grafen viser ROE hos de 10 største banker i 2019. I gennemsnit lander bankerne på 9,3%. Altså giver bankerne som helhed et afkast på niveau med vores afkastkrav. Hverken for meget eller for lidt, men tilpas i forhold til den risiko aktionærerne har løbet.

Set fra mit perspektiv er det derfor kun et fåtal af bankerne der skaber reel værdi til deres aktionærerne. Derfor har vi også kun ganske få banker på vores watchlist. De lever hverken op til vores første krav om en pæn organisk vækst eller i særdeleshed krav nummer 2 om attraktivt afkast på den investerede kapital.

Bankerne kunne leve op til vores 3. krav (kapitalallokering), hvis de begyndte at skrumpe deres bank og købe egne aktier tilbage til den nuværende værdisætning langt under indre værdi. Men hvilken ledelse vælger at skrumpe sin forretning? (Svar: Kun den der for alvor bekymrer sig om sine aktionærer).

Boozt outperformer Zalando

Boozt outperformer ZalandoAf: Johannes Møller, august 2020

Boozt er kommet med regnskab i dag. Regnskabet viser stærk vækst i omsætningen (+37%) og god indtjening (9,8% EBIT margin). Væksten er ekstra høj i år fordi coronakrisen har fremrykket skiftet fra fysiske butikker til online handel. Selskabet opjusterer indtjeningsforventningerne til helåret.

Den helt store debat omkring Boozt er, hvorvidt selskabet på lang sigt vil kunne klare sig i konkurrencen med store konkurrenter som Zalando SE og Amazon.

Hos MW Compounders vurderer vi, at Boozt vil kunne opretholde en stærk markedsposition i det mange af de førende tøjmærker i Norden er lokale brands, hvor Boozt vil have samme forhandlingskraft som større konkurrenter.

Situationen skal naturligvis monitoreres løbende, men i øjeblikket er det Boozt, der giver konkurrenterne baghjul. Som graferne viser ligger Boozt betydeligt højere end Zalando på væksten i 2. kvartal, og vores forventning er, at selskabet også på helåret vil kunne vokse hurtigere end Zalando.

Så imens både Zalando og Boozt er gode selskaber, holder vi pt. fast i Boozt, fordi selskabet både har en mere attraktiv værdiansættelse og har stærkere momentum i forretningen lige her og nu.

Flot regnskab fra Novo Nordisk

Novo Nordisk CompounderAf: Dan Wejse, august 2020

Novo Nordisk, en compounder aktie, har udsendt et regnskab, som på nogle punkter var lidt trist læsning efter et stærkt Q1 2020. Det kunne man dog forvente, da en række medicinalselskaber har rapporteret, at Covid-19 gav en stærk udvikling i Q1, men har ramt hårdt i Q2 for dem med nye produkter, der kræver henvisning fra en læge.

Hos MW Compounders glæder vi os dog over, at Novo Nordisk fortsætter med at tage markedsandele i det hurtigt voksende GLP-1 marked. Novo Nordisk har en fantastisk portefølje af GLP-1 produkter og med de nye stærke data for fedmeprodukter, ser det lovende ud for den fremtidige vækst.

Novo Nordisk har været en fantastisk compounder aktie, da selskabet har leveret en god organisk vækst, har en høj ROIC og har været disciplineret med kapitalallokeringen. Modsat de fleste medicinalselskaber har Novo Nordisk kunne levere drevet af intern R&D. Selvom opkøb er kommet højere op på dagsordenen, så har selskabet været disciplineret på prisen.

Efter en stærk udvikling er aktien kommet ned bl.a. drevet af den svagere dollar. Vi vurderer dog, at den grundlæggende udvikling for selskabet gør, at dette giver en mere attraktiv værdiansættelse. Novo Nordisk har derfor kombinationen af at være et compounder selskab til en attraktiv pris, som vi søger.